Synpunkter och klagomål
Vi ser dina synpunkter och klagomål som en viktig del i vårt kvalitetsarbete. Dina synpunkter ger oss möjlighet att förbättra vårt arbete och våra verksamheter.
Som barn, elev, vårdnadshavare eller medborgare har du rätt att lämna synpunkter på våra förskolor och skolor och våra fritidshem.
7 § Om det vid uppföljning, genom klagomål eller på annat sätt kommer fram att det finns brister i verksamheten, ska huvudmannen se till att nödvändiga åtgärder vidtas.
8 § Huvudmannen ska ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. När huvudmannen har tagit emot ett klagomål ska huvudmannen bekräfta detta, skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet och återkoppla till den som har framfört klagomålet. Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för klagomålshanteringen och aktivt verka för att rutinerna är kända bland elever, vårdnadshavare och personal.
När du har synpunkter eller klagomål som rör förskola/fritidshem/skola/vuxenutbildning ska du i första hand vända dig till respektive verksamhet.
Arbete mot kränkande behandling
Förskolorna/skolorna anmäler, utreder och följer upp all kränkande behandling som sker i verksamheten utifrån sitt systematiska arbete mot kränkande behandling.
Bra att veta – om offentlighetsprincipen
När du tar kontakt med skolledning eller sektor barn, utbildning arbetsmarknad och kultur gäller offentlighetsprincipen. Det betyder i korthet att all din korrespondens med Valdemarsviks kommun blir en allmän handling som diarieförs hos vår registrator. Ibland kan hela eller delar av ett klagomål sekretessbeläggas.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.