Kommunstyrelsen i Valdemarsvik antog i juni månad nya riktlinjer för att förbättra företagsklimatet i kommunen

Kommunstyrelsen i Valdemarsvik antog i juni månad nya riktlinjer för att förbättra företagsklimatet i kommunen. Målet med dessa riktlinjer är att stärka samverkan och samsyn mellan Valdemarsviks kommun och kommunens företagare. Genom att främja dialog, samarbete och effektivitet strävar vi efter att förbättra företagsklimatet i kommunen.

För att mäta huruvida dessa riktlinjer får önskad effekt kommer enkätresultaten från mätningen ”Insikt” av Sveriges Kommuner och Regioner samt Svenskt Näringslivs undersökning ”Företagsklimatet” användas. Dessa två mätningar ger indikationer för hur Valdemarsviks kommun presterar i förhållande till andra kommuner i samma kommungrupp och det nationella genomsnittet.

De senaste mätresultaten från SKR respektive Svenskt Näringsliv visar specifika områden som Valdemarsviks kommun behöver förbättra och prioritera. Dessa resultat, tillsammans med insikter från flera utbildningsträffar och workshops inom sektor samhällsbyggnad, service och administration under utbildningen ”Förenkla helt enkelt”, ligger till grund för riktlinjerna. Det är ofta är sektor samhällsbyggnad, service och administration som möter företagen i rollen som företagare. Därför läggs särskild tonvikt vid att riktlinjerna tillämpas inom denna sektor.

Med tydliga åtgärder och aktiviteter strävar vi mot att skapa en mer välkomnande och stöttande miljö för företag i Valdemarsviks kommun, vilket förväntas spegla sig i förbättrade resultat i kommande mätningar av företagsklimatet.

Riktlinjer innehåller mål och åtgärder som innebär att förenkla funktioner på kommunens hemsida, tillämpning av ett enklare språk i kommunens kommunikation, implementering av e-tjänster samt insatser för att främja en företagsvänlig kultur och förståelse för företagande bland kommunens anställda.

Klicka här för att läsa riktlinjerna: Riktlinjer för att förbättra företagsklimatet i Valdemarsviks kommun 2024-2025