Telia moderniserar nätet

Telia genomför en övergång från kopparbaserade tjänster till tjänster baserade på främst fiber- och mobilnät. Genom att tidigt informera om planerade förändringar i våra nät vill de nderlätta för kommuner, regioner, operatörer, hushåll och företag att hitta nya moderna lösningar. I bifogat dokument finns en lista med kommuner och områden där kopparnätet stängs 2021-09-30. I Valdemarsviks kommun berörs stationerna Strandudden och Sverkersholm.

Eftersom tjänster över fiber- och mobilnät erbjuds av en mängd olika aktörer är det den samlade marknaden som kommer att erbjuda alternativen till kopparnätet. I de fall en kund inte erbjuds en ny lösning av sin nuvarande operatör kommer Telia säkerställa att kunden får möjlighet till information om de alternativ som finns tillgängliga på marknaden. Detta sker bland annat via en operatörsneutral kundtjänst dit kunder kan vända sig för att få hjälp att hitta de alternativ som passar deras behov bäst. Den operatörsneutrala kundtjänsten, Telekomguiden, har följande kontaktuppgifter: Telefon: 010 -130 79 00, Mejl: info@telekomguiden.se, Hemsida: www.telekomguiden.se

Telia kommer att ha särskilda erbjudanden för de kunder som berörs av förändringen. Telias lösningar via mobilnätet har en kraftfull inbyggd antenn som fångar upp även svaga mobilsignaler vilket gör att det går att ringa eller surfa även på ställen där mobiltelefoner vanligtvis inte fungerar. Vid behov erbjuds dessutom en yttre antenn samt installationshjälp. På www.telia.se/framtidensnat  finns mer information om Telias ersättningserbjudanden. Vid frågor hänvisas till Telias särskilda kundtjänster:  Konsument: 020-34 12 40  Företag: 020-30 50 50

I det fall ett hushåll eller företag  bedömer att ingen leverantör på marknaden kan leverera telefoni eller Internet till dess bostad/verksamhetsställe kan man vända sig till PTS för att ansöka om stöd. Läs mer på :https://www.pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-for-att-ge-hushall-och-foretag-tillgang-till-grundlaggande-internetuppkoppling-och-telefoni/

Eventuella frågor kring trygghetslarm riktas till Telia Accesscenter på e-post access-center@teliasonera.com  Vid frågor från media får ni gärna hänvisa dem till Telias presstjänst: 0771-77 58 30

framtidens-nat-20210930